SELAMAT TIDUR BINTANG MALAMKU

Posted: Februari 18, 2008 in All About The Love Revolution

Cuaca malam ini agak dingin. Mungkin kerna penangan hujan yang belum reda hingga saat ini. Aku cuba melelapkan mata. Namun tidak berjaya. Entahlah. Sepasang mata ini terasa begitu segar untuk dipejamkan. Sedangkan lampu kalimantan sudah lama kupadamkan. Aku bergelapan dalam suasana sekeliling yang gelap gelita. Aku sememangnya suka dengan suasana kegelapan ini. Seperti ada sesuatu yang menarik di sebaliknya. Malah terasa mudah untuk memperolehi ketenangan melaluinya. Malah, bagiku suasana gelap ini mampu membangkit perasaan romantik yang terpendam dengan dalam jiwa. Ah. Apabila teringat romantik, pasti diri ini teringat dengan cinta. Huh. Nampaknya terpaksalah aku melayan perasaan di malam yang sunyi ini. Mungkin ianya membantu diriku dalam proses melelapkan mata.

Cinta adalah sesuatu yang kompleks. Cinta memang mudah diluahkan atau dipertuturkan melalui kata-kata. Tetapi, sejauh manakah keikhlasan kata-kata cinta yang diluahkan itu? Bagiku, cinta melibatkan proses pengenalan, permasalahan, penyelesaian serta kesudahan. Kompleksiti dalam menghuraikan erti cinta menyebabkan sesetengah insan malas berfikir mengenainya. Malah menyerahkan sepenuh hatinya kepada takdir. Sepertimana yang kita semua maklum, cinta ini bukanlah sesuatu yang boleh dirancang perjalanannya. Malah tiada sesiapapun yang mampu menduga atau meramal nasib seseorang dalam percintaannya.

Cinta ini banyak kategorinya. Cinta kepada Tuhan kekal selamanya. Cintakan diri sendiri adalah dengan tidak melakukan sesuatu yang memudaratkan diri sendiri. Cinta kepada keluarga adalah berkorban sedaya upaya untuk kesenangan bersama. Cintakan alam dan haiwan adalah memelihara serta memulihara dari kepupusan atau kebinasaan. Manakala cintakan kekasih amat besar ertinya serta amat merbahaya. Yang pastinya, hayatilah cinta yang hadir dengan penuh keikhlasan serta berlandaskan kejujuran. Ingatlah. Cinta yang sejati seharusnya tidak berkait rapat dengan darjat atau kekayaan. Ianya perlu lahir dari hati yang benar-benar tulus ikhlas. Tiada paksaan dalam percintaan. Semua insan tahu tentang itu. Aku juga percaya bahawa cinta ini mampu mengubah situasi/keadaan serta dapat mencetus revolusi dalam diri seseorang. Ada sesetengah orang berubah sikap secara drastik semata-mata kerna cinta. Seolah-olah cinta ini mampu memberikan satu semangat atau kuasa ghaib dalam diri seseorang. Hinggakan ada yang sanggup berkorban serta mengalir air mata darah kernanya.

Nampaknya cukup setakat ini coretan cintaku. Hanya sekadar luahan revolusi cinta dalam jiwa sendiri. Aku bukanlah seorang revolusioner, aktivis, ekstrimis ataupun intelektual. Cuma sekadar menerapkan nilai-nilai kesedaran sebagai perkongsian minda bersama. Mungkin kalian di luar sana lebih arif mengenainya. Diskusi. Yup. Diskusi itulah medium tradisi kita dalam memecahkan persoalan sesuatu isu. Ayuh berdiskusi !

Tinggalkan Balasan

Please log in using one of these methods to post your comment:

Logo WordPress.com

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Gambar Twitter

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Foto Facebook

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Foto Google+

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s