Pendapat Tentang Talenta

Posted: Februari 15, 2008 in All About Christian

MASALAH – MASALAH PENGGUNAAN

TALENTA

DI GEREJA ????

Berikut pendapat anak – anak yang nongkrong di WWW.ANAKDOMBA.COM

  1. Selalunya para remaja yang bermain muSik di gereja memang berbakat. Tetapi adakalanya bakat mereka tidak digunakan ke jalan yang betul, yang menyedihkan gereja hanya dijadikan PLATFORM untuk mengasah bakat saja. Mereka hanya ingin menngunakan peralatan yg ada di gereja saja. Ya, mereka bermain untuk menyembah TUHAN YESUS KRISTUS tetapi hati mereka tidak. Ini sudah biasa terjadi. Sampai satu tahap dimana mereka sudah hebat bermain musik, mereka tidak lagi menyumbang kepada gereja. Pada masa ini, mereka akan mengejar duniawi pula. Ada juga yang berbakat dalam musik tetapi enggan menyumbang kepada gereja. Terjadi juga kesan dimana, jika disuruh berlatih lagu rohani, mereka lebih rela bermain lagu duniawi. Sangat menyedihkan. Semoga TUHAN YESUS menyadarkan golongan ini. AMEN. ( By : Kenney Joined Mon, May 16 2005, 12:01PM Location: miri Sarawak, Malaysia)

  1. Keadaan seperti ini pasti akan membuatkan Tuhan sedih apabila rasa cinta anak – anak kesayangan-Nya kepada – Nya sudah semakin pudar. Sewaktu ketika dulu, saya pun dikategorikan dalam golongan seperti itu. Bila di suruh melayani di atas mimbar, saya pasti akan menolak pelayanan itu mentah-mentah. Kadang – kadang tu saya akan melakukannya dengan hati yang berat. Seolah – olah saya rasa Roh Kudus tidak hadir waktu pujian dan penyembahan beracara. Padahal saya rasa…….. saya sudah membuka hati saya sepenuhnya. Kenapa????? Namun, di satu saat dimana Tuhan betul-betul menjamah hati saya, apabila pujian dan penyembahan beracara. Waktu tu ada penari di hadapan. Saya betul2 tersentuh dengan pelayanan tarian itu. Saya rasa seolah-olah malaikat pula yang menari. Kemudian saya mendengar Roh Kudus berbisik di dalam hati saya.. “Anak kesayanganku.. Saya sungguh mengasihi engkau. izinkanlah Aku menyatakan kasihku padamu. kerna Aku menyayangi mu lebih dari segala-galanya!” Barulah saya sadar bahwa Tuhan Yesus sungguh mengasihi saya. Mengapa selama ini saya tidak sadar tentang hal ini. Namun, Tuhan sungguh baik, terlalu baik, dan sangat baik. Sejak dari itu, saya rindu untuk melayani Tuhan Yesus. Setiap kali saya melayani Dia, saya rasa tenang dan merasa sungguh bahagia dan gembira walaupun waktu itu saya bergumul dengan sesuatu perkara. Namun, Tuhan selalu hadir untuk memberikan penghiburan. Marilah kita sama2 berdoa untuk mereka. Saya percaya mereka akan dapat merasakan betapa besarnya kasih Tuhan itu dalam hidup mereka kerna segala sesuatu ada waktunya.. Tuhan memberkati! (By : new_generation, Thu May 19 2005, 03:35PM Joined: Sat Mar 05 2005, 03:15PM, Malaysia)

  1. Mmmm…menarik juga ya. Saya merasa terpanggil untuk memberi maklum balas. Bagi saya, bakat dianugerahi oleh Tuhan, kepunyaan Dia sahaja, tetapi Dia menghormati keputusan kita manusia dalam menggunakan serta mengembangkan bakat itu. Terdapat golongan yang ingin mengembangkan bakat mereka bagi tujuan perlayanan atau hiburan semata-mata tetapi tidak mempunyai peralatan. Saya percaya Tuhan tidak akan ‘murka’ sekiranya kita ingin berhibur dalam pada masa yang sama mengakui bahawa bakat yang ada datang daripada Nya. Roh Kudus tetap ada di mana-mana, walaupun kita tiada ‘mood’ untuk bermain alat musik, cuma kita kurang peka kehadiran Nya yang ada di mana-mana; di dalam kamu, saya, semua orang, dan semua yang berdosa. Jadi, marilah sama-sama berdoa untuk bilangan muda-mudi yang bertambah untuk menggunakan bakat mereka dengan lebih serius untuk pelayanan kepada Tuhan. Janganlah kita terlalu cepat mengadili mereka yang suka memainkan musik duniawi, karana kita juga ada kala nya sering seperti mereka. (By : antimatter Joined: Mon May 09 2005, 05:39PM. vee_sweet80@hotmail.com)

  1. Pada pandangan sy la….setiap orang punya talenta yg berbeza-beza yg tlh dikaruniakan TUHAN….so kita semua tahu yg semuanya itu datangnya dr DIA…Why not…! gunakan apa yg DIA berikan utk kemuliaan namaNYA….tak salah kan….maka dengan itu jadilah pemuji dan penyembah yg benar….jangan biarkan hati dan fikiran kita menyimpang dari landasan …keimanan yg selama ini kita pertahankan…jadilah parajurit dan askar TUHAN yg sentiasa maju kedepan…….hehe ALLAH ITU BAIK. SUNGGUH BAIK BAGIKU KERNA TIADA TERUKUR BESAR KASIH SETIANYA. (By : NN. Joined: Thu, Mar 24 2005, 01:08PM Location: Johor Bahru, Malaysia)

  1. Mula-mula untuk Tuhan,kelamaan, menjadi terbilang kerana duniawi……..

Shallom kembali lagi saudara/i, Ada beberapa member saya di XXXX, mereka sangat ‘berkeberadaan’ dengan telenta yg diunugerah Tuhan dalam pelayanan muzik. Mereka juga sangat aktif melayani di gereja. Masing2 mereka punyai kelebihan dalam musik. Lalu mereka ingin menubuhkan satu kumpulan musik rohani, lalu minta kebenaran Pastor gereja untuk menubuhkan satu team Musik yang berjanji akan memuji Tuhan dalam liriknya. Dan kemudian terus berjanji akan membikin satu album nya. Dan sampai sekarang tiada lagu rohani pun yg keluar dari album itu…tetapi mereka terus popular dengan lagu duniawi……dan glamour. Lalu sampai saat ini mereka terus di “bane”(dilarang terus) untuk bermain musik di mana2 gereja, melainkan mereka bertobat/insaf/sedar. Nah, saudara, jadi gunakan lah talenta yg Tuhan beri dengan sebaik-baiknya. Keranan ianya sentiasa berada diatas….kidung pujian…. tidak spt duniawi….kerana sampai waktunya akan terus ‘down’…. (By :McMrinds:: Fri Jan 28 2005, 10:52AM, Malaysia)

Tinggalkan Balasan

